تبلیغات
بیمارستان مجازی
بیمارستان مجازی
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
این مطلب رمزدار است، جهت مشاهده باید کلمه رمز این مطلب را وارد کنید.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
شنبه 18 مرداد 1393

کدام نوع کم خونی را دارید؟


کم خونی زمانی بروز می کند که خون شما به میزان کافی گلبول قرمز سالم یا هموگلوبین نداشته باشد. هموگلوبین جزء اصلی گلبول های قرمز خون است که به اکسیژن متصل می شود و آن را به اندام های بدن می رساند.


کم خونی

اگر تعداد گلبول های قرمز خون خیلی کم و یا غیرطبیعی باشد و یا اینکههموگلوبین غیرطبیعی و یا کم باشد، سلول های بدن، اکسیژن کافی دریافت نخواهند کرد.

 

در این زمان نشانه های کم خونی مثل خستگی بروز می کنند، زیرا اندام های بدن آنچه را که برای عملکرد مناسب نیاز دارند، دریافت نمی کنند.

 

خانم ها و افراد مبتلا به بیماری های مزمن بیشتر از سایر افراد در معرض خطر ابتلا به کم خونی هستند.

 

نکات مهمی که باید به خاطر بسپارید

1- برخی انواع کم خونی ارثی هستند و بعضی نوزادان از ابتدای تولد دچار آن هستند.

 

2- خانم ها به خصوص در دوران باروری، مستعد ابتلا به کم خونی ناشی از کمبود آهن هستند، زیرا در دوران قاعدگی خون بدنشان را از دست می دهند و در طی دوران بارداری نیاز بدنشان به ذخایر خونی افزایش می یابد.

 

3- افراد سالخورده و پیر نیز به دلیل داشتن برنامه غذایی نامتعادل و ابتلا به برخی بیماری ها در معرض خطر ابتلا به کم خونی هستند.

زمانی که گلبول های قرمز ضعیف و شکننده می شوند و نمی توانند در برابر فشارهای معمول دستگاه گردش خون مقاومت کنند، به طور ناگهانی پاره شده و باعث بروز کم خونی همولیتیک می گردند

انواع کم خونی

انواع مختلفی از کم خونی وجود دارد که از نظر علت و نوع درمان، خیلی تفاوت دارند.

 

کم خونی ناشی از کمبود آهن، شایع ترین نوع کم خونی است و به راحتی با تغییر برنامه غذایی و مصرف قرص آهن قابل درمان است.

 

برخی از انواع کم خونی مثل کم خونی دوران بارداری، طبیعی است. اما برخی انواع آن می تواند مشکلات دائمی در سلامتی فرد ایجاد کند.

 

بیش از 400 نوع کم خونی وجود دارد که به سه گروه عمده تقسیم می شوند:

1- کم خونی ناشی از کاهش خون بدن

 

2- کم خونی ناشی از تخریب گلبول های قرمز خون

 

3- کم خونی ناشی از کاهش تولید گلبول قرمز یا تولید گلبول قرمز ناقص

 

خونریزی معده

کم خونی ناشی از کاهش خون بدن

گلبول های قرمز خون می توانند از طریق خونریزی که به آرامی و طی مدت زمان طولانی رخ می دهد، از دست بروند و اغلب فرد متوجه آن نمی شود.

 

این نوع خون ریزی طولانی مدت معمولا در شرایط زیر اتفاق  می افتد:

 

1- بیماری های گوارشی مثل زخم های گوارشی، ورم معده (گاستریت) و سرطان های دستگاه گوارش

 

2- مصرف داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی (داروهای مسکن) مثل آسپیرین و یا بروفن که باعث زخم گوارشی و ورم معده می شوند.

 

3- قاعدگی و زایمان در زنان، مخصوصا اگر خونریزی قاعدگی شدید باشد و یا خانمی چند زایمان داشته باشد.

 

کم خونی ناشی از تخریب گلبول های قرمز خون

زمانی که گلبول های قرمز ضعیف و شکننده می شوند و نمی توانند در برابر فشارهای معمول دستگاه گردش خون مقاومت کنند، به طور ناگهانی پاره شده و باعث بروز کم خونی همولیتیک می گردند.

 

کم خونی همولیتیک می تواند هنگام تولد نوزاد وجود داشته باشد و بعدها بدتر شود.

 

گاهی اوقات علت مشخصی برای این کم خونی وجود ندارد.

 

علل شناخته شده کم خونی همولیتیک عبارتند از:

1- بیماری های ارثی مثل کم خونی داسی شکل و تالاسمی

 

2- عوامل فشارزا مثل عفونت ها، داروها، زهر مار و عقرب و ... ، برخی مواد غذایی

 

3- سموم ناشی از بیماری کبدی یا کلیوی

 

4- حمله نامناسب سیستم ایمنی بدن (بیماری همولیتیک نوزاد زمانی که در جنین زن باردار رخ می دهد)

 

5- پیوند عروق، دریچه های مصنوعی قلب، تومورها، سوختگی شدید، تماس با مواد شیمیایی، فشار خون بالای شدید و اختلالات انعقاد خون

 

6- به ندرت طحال بزرگ شده می تواند گلبول های قرمز خون را گیر بیندازد و آن ها را از بین ببرد.

 





نوع مطلب : بیماری های خونی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
جمعه 17 مرداد 1393

ناشتا: معجزه‌ی آب گرم و چند قطره لیمو


بدون شک در مورد خواص لیموترش زیاد شنیده‌اید و احتمالاً دور و برتان افرادی هم هستند که می‌گویند صبح‌ها یک فنجان آب با چند قطره لیموترش می‌نوشند. این افراد بسیار هوشمندانه عمل می‌کنند و اگر شما نمی‌دانید که مخلوط لیموترش و آب گرم چه خدمتی به سلامتی می‌کند این مطلب را از دست ندهید.


آب ولرم و لیموترش

 

توجه داشته باشید که این نوشیدنی صبحگاهی بهترین جایگزین برای نوشیدنی‌های کافئین‌دار است. تهیه‌ی این نوشیدنی کار بسیار ساده‌ای است. به این ترتیب که صبح‌ها زمانی که از خواب بیدار شدید، آب نصفلیموترش را در یک فنجان آب گرم می‌ریزید هم زده و سر می‌کشید. با ما باشید تا بگوییم همین نوشیدنی ساده چه خدمتی به بدن می‌کند.

 

اندر مزایای آب گرم با لیموترش

اگر صبح به صورت ناشتا آب لیموترش را با آب گرم مخلوط کرده و میل کنید به مرور متوجه اثرات بی‌نظیر آن خواهید شد:

 

نوشیدنی لیموترش: برای تقویت سیستم ایمنی بدن

لیموترش سرشار از ویتامین C است و برای مقابله با بیماری‌های ویروسی مانند سرماخوردگی و غیره مفید است. این میوه‌ی ترش و اسیدی همچنین یکی از منابع پتاسیم می‌باشد. به همین دلیل باعث عملکرد بهتر اعصاب و مغز می‌شود. لیموترش همچنین برای کنترل فشارخون نیز مفید است. وقتی به صورت ناشتا از این نوشیدنی استفاده می‌کنید خواص آنتی‌اکسیدانی ترکیبات آن سیستم ایمنی بدنتان را قوی و بیماری‌ها را از شما دور می‌کند.

 

نوشیدنی لیموترش: pH بدنتان را کنترل می‌کند

نوشیدن مخلوط آب و لیموترش باعث کاهش حالت اسیدی بدن می‌شود. شاید کمی عجیب به نظر بیاید اما لیموترش یکی از آلکانی‌ترین میوه‌های موجود است. در واقع با وجود اینکه ترش و اسیدی است اما بدن را اسیدی نمی‌کند.

ترکیب آب با لیموترش یک درمان مناسب و طبیعی برای رفع دندان‌درد و همچنین مقابله با آسیب لثه‌ها می‌باشد. البته توجه داشته باشید که زیاده‌روی در مصرف و یا قرقره کردن زیاد با این محلول امکان دارد که به مینای دندان‌هایتان آسیب بزند

نوشیدنی لیموترش: به هضم غذا کمک می‌کند

نوشیدن مخلوط آب گرم و لیموترش باعث دفع مواد زائد می‌شود. این نوشیدنی همچنین باعث ترشح صفرای بیشتر می‌شود. همین خواص نیز باعث می‌شود که مشکلاتی مانند یبوست و سوزش معده تسکین پیدا کند. البته حواستان باشد اگر دچار زخم معده یا سوزش شدید معده هستید در مصرف این نوشیدنی احتیاط کنید. بهتر است میزان لیموترش آن را کمتر کنید. اگر در مصرف آن شک دارید قبل از هر کاری با پزشک معالجتان مشورت کنید.

 

نوشیدنی لیموترش: دیورتیک فوق‌العاده

این نوشیدنی باعث تمیزی و پاک‌سازی بدن می‌شود. ترکیب آب گرم با لیموترش باعث دفع راحت توکسین‌ها یا همان سموم بدن می‌شود. به خاطر اینکه خواص دیورتیک دارد یعنی ادرارآور است. در نتیجه باعث تمیزی مجاری ادراری نیز می‌شود.

 

نوشیدنی لیموترش: باعث تسکین مشکلات تنفسی می‌شود

با نوشیدن ترکیب آب گرم و لیموترش می‌توانید از شر مشکلات تنفسی خلاص شوید و عفونت و بیماری را از سینه‌تان به در کنید. با مصرف این نوشیدنی فوق‌العاده با خاصیت، به مرور از سرفه کردن خلاص خواهید شد. این نوشیدنی همچنین برای مقابله با آسم و آلرژی‌های رایج نیز مفید است.

آب و لیمو و کاهش وزن

 

نوشیدنی لیموترش: به کاهش وزن کمک می‌کند

لیموترش به دلیل دارا بودن فیبر پکتین با گرسنگی و اضطراب مقابله می‌کند. باید بدانید که دنبال کردن رژیم غذایی که حالت آلکانی یا بازی بدن را بیشتر کند کمک خواهد کرد تا راحت‌تر و سریع‌تر وزنتان کم شود. پس اگر رژیم گرفته‌اید صبح‌ها یک فنجان از این نوشیدنی را میل کنید.

 

 

نوشیدنی لیموترش: برای تمیزی پوست

ویتامین C موجود در لیموترش پوست را صاف و خوش آب و رنگ می‌کند. این ویتامین همچنین باعث محو شدن چین و چروک ریز شده و سموم را از خون خارج می‌سازد. در نتیجه پوستتان تمیز و شفاف می‌شود. از این گذشته می‌توانید به طور مستقیم محلولی که آماده کرده‌اید را نیز به پوستتان بزنید. خواهید دید به مرور پوستتان صاف و شفاف خواهد شد. البته اگر پوستتان خیلی خشک باشد بهتر است در انجام این کار دچار افراط نشوید.

 

نوشیدنی لیموترش: برای داشتن نفس خوشبو

ترکیب آب با لیموترش یک درمان مناسب و طبیعی برای رفع دندان‌درد و همچنین مقابله با آسیب لثه‌ها می‌باشد. البته توجه داشته باشید که زیاده‌روی در مصرف و یا قرقره کردن زیاد با این محلول امکان دارد که به مینای دندان‌هایتان آسیب بزند.

نوشیدن مخلوط آب و لیموترش باعث کاهش حالت اسیدی بدن می‌شود. شاید کمی عجیب به نظر بیاید اما لیموترش یکی از آلکانی‌ترین میوه‌های موجود است

نوشیدنی لیموترش: برای شادابی روح و روان

زمانی که ذهن و روح و روانمان درگیر استرس و مشکلات روزمره می‌شود بدن ویتامین C بیشتری از دست می‌دهد. خوشبختانه می‌توان روی ویتامین C لیموترش حساب کرد. با این ویتامین می‌توان با آسیب‌هایی که استرس و تنش‌های روحی به بدن تحمیل می‌کنند مقابله کرده و شرایط روحی مساعدتری داشت.

 

نوشیدنی لیموترش: اگر می‌خواهید نوشیدن قهوه را کمتر کنید

احتمالاً می‌دانید که نوشیدن قهوه به مرور تبدیل به عادت می‌شود. در واقع نوعی وابستگی می‌آورد. اگر می‌خواهید میزان مصرف کافئینتان را کاهش دهید به این نوشیدنی اعتماد کنید. شروع صبح با این نوشیدنی بسیار خوب است و به مرور می‌تواند میزان مصرف کافئین را کاهش دهد.





نوع مطلب : تغذیه، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
جمعه 17 مرداد 1393

ده ویژگی اعتماد به نفس پایین


آیا اولین باری را که برای استخدام، قرار مصاحبه داشتید و می خواستید در مقابل حضار بسیاری سخنرانی کنید، به خاطر دارید؟ شاید هم وقتی قرار بود کار جدیدی را شروع کنید یا برای نخستین بار به ملاقات شخص مهمی بروید، گلوی تان از ترس خشک شده و لرزه بر اندامتان افتاده بود.

اعتماد به نفس پایین

روابط یکی از مهمترین قسمت‌های زندگی ماست و تقویت مهارت‌های اجتماعی یکی از مهمترین چیزهایی است که هر فردی باید یاد بگیرد. بهتر کردن نتایجی که در این زمینه می‌گیرید و به دست آوردن اطمینان بیشتر به مهارت‌های اجتماعیتان اعتمادبه‌نفستان را به طور کلی بالا خواهد برد.

آیا اولین باری را که برای استخدام، قرار مصاحبه داشتید و می خواستید در مقابل حضار بسیاری سخنرانی کنید، به خاطر دارید؟ شاید هم وقتی قرار بود کار جدیدی را شروع کنید یا برای نخستین بار به ملاقات شخص مهمی بروید، گلوی تان از ترس خشک شده و لرزه بر اندامتان افتاده بود، از لحاظ روحی و روانی به هیچ وجه در شرایطی مساعد نبودید و فکر می کردید مجبورید حاشیه امن خود را رها کنید و به همین خاطر به شدت احساس ناامنی می کردید؟

از طرف دیگر می خواستید تمام مهارت های خود را نشان دهید و در این راه هر ریسکی را بپذیرید. می دانستید که اگر موفق شوید، مزایای بسیاری از آن شما خواهد شد. با این وجود عدم اعتماد به نفس، ترس ها و تردیدهای تان همواره شما را ناامید می کرد

در چنین مواردی داشتن اعتماد به نفس و لحنی مطمئن نسبت به کاری که می خواهیم انجام دهیم اهمیت بسیاری دارد. اگر خودمان را باور داشته باشیم، به رغم عوامل دلسرد کننده و موانع موقتی که با آنها مواجه می شویم، همواره با شهامت و انرژی به پیش می رویم.

حالا تصور کنید در یکی از این موقعیت های کاری و اجتماعی قرار گرفته اید. قرار است یک ایمیل کاری مهم ارسال کنید و یا به یک مصاحبه کاری بروید. خوب است با خود تمرین کنید که قوی و محکم باشید. برای این کار اولین قدم این است که خودتان را بشناسید. آیا شما اعتماد به نفس بالا دارید یا خیر؟!

برخی از ما عادت داریم تا آینده یک موقیعت شغلی یا یک پروژه را پیش بینی کنیم. زمانی که شما به فردی از نتیجه احتمالی کاری صحبت کنید در واقع عدم اطمینان خود را نسبت به توانایی ها و عدم شناخت کامل از ابعاد کار مورد نظر را نشان می دهید

برای این منظور ابتدا یک ایمیل کاری بنویسید و یا متن صحبت خود را آماده کنید. بعد بیایید با هم ببینیم چقدر در صحبت های خود از این لغات استفاده کرده اید؛ این ده کلمه نشان دهنده اعتماد به نفس پایین هستند:

 

نمی‌دانم

از به کار بردن این لغت باید به جد جلوگیری کرد، هر کسی که در مقابل یک درخواست کاری یا قرار ملاقات کاری نمی دانم را به کار ببرد موجب ایجاد یک احساس منفی در طرف مقابل می شود. بنابراین تلاش کنید در گفتار خود قطعیت بیشتری داشته باشید، نمی‌دانم نشان از شک و دودلی شما دارد.

 

شاید

در استفاده از کلمه «شاید» احتیاط پیشه کنید، آیا شما واقعاً نسبت به آنچه می گویید مطمئن هستید؟ به این نکته دقت کنید که هیچ از شما انتظار انجام کارهای خارق العاده ندارد، بنابراین به کار بردن چنین کلمه ای در مکالمات کاری این معنا را به ذهن متبادر می سازد که شما توانایی لازم برای انجام کار مربوطه را ندارید.

 

شک دارم

استفاده از این لغت تنها در یک حالت بار منفی همراه با خود ندارد، آن هم در دادگاه و هنگام صحبت در مورد متهم به انجام جرمی است. بنابراین با صراحت تمام و مستقیم منظور خود را بیان کنید و تلاش کنید از نتیجه گیری خود در مورد هر بحثی دفاع کنید، بدون اینکه اندکی شک به دل خود راه دهید.

 

معمولاً

این واژه هم چون یک تیر عمل می کند و حاوی این پیام است که شما ویژگی های لازم برای انجام کار مورد نظر را ندارید. به کار بردن واژه «معمولاً» باعث مخدوش و مخفی شدن بخشی ازواقعیت ها و توانایی های شما می شود.

 

غیرممکن

مطمئن باشید که انسان های موفق هیچ گاه در مکالماتشان از غیرممکن استفاده نکره اند، با گفتن چنین کلمه ای مخاطب به سرعت اعتمادش را به شما از دست می دهد. بنابراین تلاش کنید به جای استفاده از واژه غیرممکن شرایط دشوار و موانع موجود در کار را توضیح دهید.

اعتماد به نفس

نگران هستم

طبیعی است که استرس های بی پایان زندگی آدمی را نسبت به انجام کارهای مختلفش قدری نگران می کند. اما زمانی که شما در پُست الکترونیکی خود از واژه «نگران هستم» استفاده می کنید، در واقع عدم اعتماد به نفس خود را نسبت به توانایی هایتان نسبت به انجام آن کار نشان می دهید. اگر نسبت به پذیرفتن کاری نگران هستید تنها نگرانی خود را ابراز کنید و تلاش کنید راه حلی بدون استفاده از واژه غیرممکن ارائه دهید.

 

تشویش دارم

توضیح احساس پریشانی و گیجی برای دیگران تنها موجب افزایش این احساس درون آدم می شود، بهتر است با پرسیدن سۆالات مختلف ابهامات خود را در رفع کنید. زیرا گفتن از تشویش درونی این احساس را به سایرین می دهد که شما حتی سر فصل موضوع مورد بحث را به خوبی درک نکرده اید یا اینکه موضوع برای شما گیج کننده و دشوار بوده است.

 

نیاز

همه ما نیازهایی در زندگی خود داریم، وقتی شما این نیازها را از طریق پست الکترونیکی برای دیگران مرتباً شرح می دهید شما را یک انسان نیازمند نشان می هد. از گفتن اینکه نیاز دارید تا کاری را انجام دهید و بیان احتیاج هایتان به صورت مستقیم جداً خودداری کنید.

 

احتمالاً

برخی از ما عادت داریم تا آینده یک موقیعت شغلی یا یک پروژه را پیش بینی کنیم. زمانی که شما به فردی از نتیجه احتمالی کاری صحبت کنید در واقع عدم اطمینان خود را نسبت به توانایی ها و عدم شناخت کامل از ابعاد کار مورد نظر را نشان می دهید.

 

حیرت

باید نسبت به این مسأله آگاه باشید که به کار بردن چنین واژه ای به صورت مستقیم نشان از سرگشتگی و آشفته حالی شما دارد. هرچند قرار گرفتن در یک موقعیت جدید کاری می تواند با چنین احساسی همراه باشد اما بیان آن تنها منجر به از بین رفتن احساس اطمینان مدیر یا کارفرما به شما می شود.






نوع مطلب : روانشناسی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
جمعه 17 مرداد 1393

فصل تابستان پایان آلرژی ها نیست


زمانی که مردم به آلرژی فکر می کنند، اولین چیزی که به نظرشان می رسد فصل بهار و پاییز است. فصل هایی که آبریزش بینی، عطسه، قرمزی چشم ها و دستمال کاغذی نزدیک ترین دوستان ما هستند. همانطور که پیشکسوتان آلرژی و حساسیت می دانند، پایان یافتن بهار و شروع تابستان به معنی رهایی از آلرژی و حساسیت نیست. این صرفا یک تغییر فصل و تغییر علائم است.

آلرژی تابستان

در حالی که مشکلات بهاری و پاییزی به صورت علامت های کلاسیک آلرژی مثل خارش و اشک ریزش چشم، آبریزش بینی و عطسه های فراوان برای ما عرض اندام می کنند، آلرژن های فصل تابستان بیشتر خودشان را به صورتگرفتگی بینی و تجمع مخاط در بینی و گلو نشان می دهند.

 

علت این تفاوت ها آن است که آلرژن ها (مواد حساسیت زا) از فصلی به فصل دیگر تغییر می کنند. این آلرژن ها حتی در زمان های مختلف بهار هم با یکدیگر متفاوت هستند.

 

آلرژن های ابتدای فصل بهار، مثل گرده های درختان غان، صنوبر، گردو، چنار، بلوط و زبان گنجشک، علائمی مثل خارش و اشک ریزش چشم، آبریزش بینی و همچنین علائم مشابه تب یونجه را ایجاد می کنند. اما آلرژن های آخر بهار معمولا گرده های گیاهانی مثل برمودا، تیموتی، بالا قرمز، برخی گیاهان دیگر هستند و علائم متفاوتی دارند.

 

با شروع تابستان و فصل گرما، بخش زیادی از پوشش گیاهی زمین می میرند. این کاهش پوشش گیاهی و افزایش رطوبت هوا محیط خوبی را برای رشد قارچ ها فراهم می کند. مخصوصا آن قارچ هایی که از برگ ها و گیاهان مرده تغذیه می کنند. در اوایل ماه مرداد، این گرده ها و آلرژن ها به حداکثر میزان خود می رسند.

 

علائم آلرژی های تابستانه چگونه است؟

از شایع ترین علائم آلرژی تابستان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

آبریزش بینی

- اشک ریزش چشم ها

عطسه

سرفه

- خارش چشم ها و بینی

گودی و تیرگی زیر چشم ها

مواقعی که میزان گرده های معلق در هوا زیاد است بهتر است در خانه بمانید و درب و پنجره ها را باز نگذارید، مثل زمان وزیدن باد

واکنش های آلرژیکی به حشرات معمولا باعث ایجاد علائم خفیف می شود، مثل خارش و التهاب موضعی. اما در درصد کمی از افراد ممکن است علائم جدی دیده شود، مثل التهاب زبان، گلو درد، لرز، تهوع، و حتی تب. فراموش نکنید که در صورت بروز این علائم مراجعه به پزشک ضروری خواهد بود.

 

آلرژی تابستانه چگونه تشخیص داده می شود؟

با مراجعه به پزشک، پزشک علائم و سابقه بیماری های آلرژیکی تان را از شما می پرسد و بر اساس توضیحات شما، یک راه درمانی مناسب را انتخاب می کند.

در برخی موارد پزشک نیاز می بیند که شما را به پزشک متخصص آسم و آلرژی ارجاع دهد.

 

در این موارد آزمایشات دقیق تشخیصی انجام می شود تا ترکیبات و محرک هایی که برای فرد ایجاد آلرژی می کنند پیدا شوند.

این آزمایش ها فوق العاده دقیق هستند و تمام آلرژن ها و محرک ها را تک به تک تعیین می کنند.

 

اما سرماخوردگی های تابستانه

یکی دیگر از مشکلات شایع در تابستان سرماخوردگی های تابستانه است.

سرماخوردگی در فصل تابستان

بر خلاف سایر سرماخوردگی های که سرمای زمستان و پاییز منجر به آن می شود و یا پای عفونت ویروسی در میان است، سرماخوردگی تابستانه نتیجه ی واکنش های آلرژیکی است و از گرده ها و ذرات معلق در هوا ناشی می شود که با ورود به مجاری بینی و تحریک مخاط بینی، باعث التهاب می شوند و نتیجه چیزی نیست جز رینیت آلرژیک.

 

رینیت آلرژیک یک بیماری شایع است. اگر این آلرژی در حد یک مزاحم کوتاه مدت باشد، می شود با آن کنار آمد. اما خیلی وقت ها، شرایط جدا آزاردهنده و غیر قابل تحمل خواهد بود.

 

رینیت آلرژیک مزمن کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار می دهد و معمولا افراد را مجبور می کند تا به پزشک مراجعه کنند.

 

بد نیست بدانید علائمی هم هستند که نشان دهنده ی آلرژی اند و شما هیچوقت به آنها مشکوک نمی شوید.

برای ابتلای به آلرژی حتما لازم نیست آبریزش بینی یا اشک ریزش چشمی داشته باشید.

 

اگر شما از هر یک از علائم زیر رنج می برید ممکن است راه خلاصی از آنها مراجعه به پزشک و درمان های آلرژیکی باشد. این علائم عبارتند از:

- سردرد های مکرر، مخصوصا سردرد هایی که  اطراف بینی و پیشانی را تحت تاثیر قرار می دهند.

نفس کشیدن از راه دهان

- احساس گرفتگی بینی، بدون وجود انسداد واقعی و وجود چیزی در مجاری بینی

- احساس گرفتگی گوش ها و تغییر صداها

- خارش و گرفتگی گلو

- اختلالات خواب

 

اما خوشبختانه با پیشرفت علم پزشکی و وجود انواع جدیدی از داروهای آنتی هیستامین و دکونژستان ها، آلرژی قدرت حکومت کمتری بر افراد دارد.

اما از آنجایی که انواع مختلف این داروها برای انواع مختلفی از آلرژی ها موثر و مناسب است، بهترین راه خلاصی از این مشکلات مراجعه به پزشک و بررسی نوع آلرژی خواهد بود.

 

در اینجا راهکارهایی را به شما می گوییم که با کمک آنها می توانید مواجهه با آلرژن ها را کاهش دهید:

- مواقعی که میزان گرده های معلق در هوا زیاد است بهتر است در خانه بمانید و درب و پنجره ها را باز نگذارید، مثل زمان وزیدن باد.

 

- بهتر است خانه و اتاق شما دارای تهویه هوای مناسب باشد.

 

خانه را خوب گردگیری کنید. این کار را زود به زود انجام داده و از ماسک مناسب استفاده کنید.

 

- ملافه ها را با آب گرم برای از بین بردن غبار و سایر مواد حساسیت زا بشویید.

 

- اگر در روزهایی که میزان گرده های هوا بالا است از منزل بیرون می روید، بعد از بازگشت، لباس های خود را با آب گرم بشویید تا آلرژن ها وگرده های آنها شسته شود.

 

- زمانی که از مکان های پر گل و گیاه مخصوصا چمنزار ها عبور می کنید، از ماسک مناسب استفاده کنید.

 

- مخصوصا در روزهای بسیار گرم توجه داشته باشید، رطوبت اتاق شما بالا نباشد.






نوع مطلب : بیماری های تنفسی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
چهارشنبه 15 مرداد 1393

علل و درمان تهوع و استفراغ

تهوع و استفراغ در بسیاری از اختلالات اتفاق می افتد. در اینجا برخی علل شایع و اینکه چطور بر معده شما اثر می گذارند، آورده می شود.

تهوع

علت ها:

تهوع و استفراغ می توانند به دلایل زیر آغاز شود:

عفونت معده و روده:

التهاب معده و روده مشخصاً به وسیله عفونت های ویروسی و باکتریایی ناشی از آب یا غذای آلوده ایجاد می شود. علاوه بر تهوع و استفراغ ممکن است اسهال آبکی و گرفتگی های عضلات شکمی هم داشته باشید.

سردرد:

یک سردرد شدید مانند میگرن می تواند باعث ایجاد تهوع و استفراغ شود.

اختلالات گوش داخلی :

اختلالات گوش داخلی مانند بیماری حرکت نیز می تواند تهوع ایجاد کند.

درمان پزشکی:

درمان با داروهای ضد سرطان و اشعه درمانی غالباً با استفراغ همراه است.

سموم:

سطح بالای سموم مانند الکل ، نیکوتین و داروهایی مانند آنتی بیوتیک ها در خون می توانند باعث بروز تهوع و استفراغ شوند.

هورمون ها:

تغییرات هورمونی اوایل حاملگی می تواند منجر به حالت تهوع و استفراغ شود، همانگونه که موج هورمونی اغلب در دوره های استرس شدید می تواند چنین کاری را انجام دهد. مشکلات غده تیروئید نیز، چه هورمون زیاده از حد تولید شود و چه کم، می تواند باعث تهوع شود.

زخم گوارشی:

زخم های گوارشی، زخم های روبازی هستند که در آستر معده، قسمت های ابتدایی روده کوچک یا مری اتفاق می افتند. نشانه معمول زخم، سوزشی ما بین استخوان های قفسه سینه شماست، ولی زخم ها در عین حال می توانند باعث تهوع و استفراغ نیز شوند. بسیاری از زخم های گوارشی ناشی از باکتری ای به نام " اچ پیلوری" هستند.

سنگ های کیسه صفرا:

سنگ های کیسه صفرا، رسوبات جامدی از کلسترول و نمک های کلسیم هستند که در کیسه صفرا یا نزدیک مجاری صفراوی شکل می گیرند. گاهی سنگ های کیسه صفرا باعث تهوع، استفراغ، سوءهاضمه و درد شکمی می شوند.

پانکراتیت:

پانکراتیت وضعیتی است که در آن آنزیم های گوارشی به جای تجزیه غذا در روده کوچک به لوزالمعده حمله می کنند. این وضعیت باعث درد شکمی خفیف تا شدید می گردد که اغلب با تهوع، استفراغ و تب همراه است.

اقدامات مراقبت از خود

اگر شما احساس تهوع می کنید، این پیشنهادات می تواند به شما کمک کند:

*سخت نگیرید. فعالیت می تواند تهوع را بدتر کند.

*آب زیاد بنوشید. قطعات یخ یا نوشابه های میوه ای یخی را بمکید. جرعه های کوچک آب، چای کمرنگ نوشابه های غیرالکلی، نوشابه های ورزشی بدون کافئین یا هر دو را بنوشید. نوشیدن مایعات شکردار ممکن است معده شما را نسبت به سایر مایعات آرام تر نماید.

*از بوهای غذایی پرهیز کنید: غذا نپزید، از رفتن به رستوران ها وسایر مکان هایی که بوی غذا می دهند، پرهیز کنید.

*غذاهای سهل الهضم بخورید. با غذاهای سهل الهضمی مانند ژلاتین، کلوچه ها و نان برشته شروع کنید. وقتی این غذاها را تحمل کردید، غلات، برنج و میوه ها را امتحان کنید. از غذاهای چرب و چاشنی دار پرهیز نمایید.

چه وقت به پزشک مراجعه کنم:

وجود حالات گاه به گاهی تهوع و استفراغ معمولاً نگران کننده نیست. در موارد زیر با پزشک مشورت نمایید:

- تهوعی که همراه با درد یا سردرد شدید باشد، به خصوص اگر این نوع سردرد را پیش از این نداشته اید.

- اگر مدت 24 سات قادر به نوشیدن هیچ چیز نباشید.

- استفراغ بیش از دو یا سه روز ادامه داشته باشد.

- اگر کم آب شده اید و تشنگی بیش از حد دارید. ادرارتان کم شده یا ادرار ندارید و دچار ضعف، گیجی و سبکی سر شده اید.

- استفراغ شما حاوی میزان قابل توجهی خون است، یا قهوه ای تیره است.

 درمان تهوع و استفراغ بستگی به علت ایجاد کننده دارد.





نوع مطلب : بیماری های گوارشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
چهارشنبه 15 مرداد 1393

تهوع ناشی از ورزش


تهوع ناشی از ورزش عارضه‌ای شامل احساس تهوع یا استفراغ است که می‌تواند مدت کوتاهی پس از توقف فعالیت ورزشی و یا در حین انجام آن رخ دهد.

تهوع و استفراغ ورزش

تهوع ناشی از ورزش ممکن است به علت فعالیت جسمی بیش از حد و یا پس از پایان دادن ناگهانی ورزش باشد.

 

بسیاری از افرادی که به ورزش‌های پرشدت مانند ایروبیک (هوازی) یا دوچرخه‌سواری می‌پردازند، تهوع ناشی از ورزش را گزارش کرده‌اند.

 

یک بررسی روی بیست داوطلب در دانشگاه ناگویای ژاپن نشان داد میزان تهوع ناشی از ورزش پس از غذا خوردن بیشتر اتفاق می‌افتد.

 

همچنین کم‌آبی بدن حین ورزش یک علت شناخته‌شده تهوع ناشی از ورزش است.

 

به گفته پژوهشگران، ورزش با شدت زیاد باعث می‌شود جریان خون از معده به طرف عضلات منحرف شود و به این علت تهوع به وجود آید.

 

یک علت احتمالی دیگر تهوع ناشی از ورزش، پرآبی بدن است. نوشیدن مقدار زیاد آب در حین فعالیت ورزشی شدید (مثلا دوی ماراتون) نیز می‌تواند به تهوع، اسهال، گیجی و لرزش عضلانی بینجامد.

 

نوشیدن زیاد باعث رقیق شدن الکترولیت‌های خون نیز می‌شود و به افت میزان سدیم خون (هیپوناترمی) می‌انجامد که می‌تواند منجر به تهوع ورزشی شود.

بررسی ها نشان می دهد، برای غلبه بر تهوع ناشی از ورزش افراد می توانند پس از مشورت با پزشک، از نعنا و زنجبیل در هنگام ورزش کمک بگیرند

درمانی جالب برای آنهایی که موقع ورزش دچار تهوع می شوند

دانشمندان به تازگی دریافته اند، افرادی که در هنگام ورزش کردن دچار حالاتی مانند تهوع می شوند به دلیل اختلال در میزان قند و نمک خون آنها است.

 

افراد زیادی وجود دارند که با وجود علاقه به ورزش کردن به دلیل حالاتی مانند تهوع که اغلب پس از پایان فعالیت ورزشی به وجود می آید، ازانجام ورزش رویگردان می شوند.

 

گفتنی است، پزشکان به این افراد توصیه می کنند تا در رژیم غذایی خود دقت بیشتری داشته باشند و بویژه قبل و بعد از ساعت ورزش از خوردن غذاهای چرب و سرخ کرده جدا خودداری نمایند.

 

بررسی ها نشان می دهد، برای غلبه بر این مشکل و انجام فعالیت ورزشی دلخواه و لذت بردن از آن، افراد می توانند پس از مشورت با پزشک معالج در صورت نداشتن حساسیت، از نعنا و زنجبیل در هنگام ورزش کمک بگیرند.

 

عصاره و عطر نعنا سبب باز شدن ریه ها می شود و اکسیژن بیشتری را به بدن می رساند. همچنین خوردن آن سبب آرامش بیشتر معده می گردد و فعالیت اسید معده را آرام تر می کند.

 

زنجبیل نیز گیاهی است که برای درمان تهوع به کار می رود.

 

حتی افراد می توانند مقدار ی از عصاره نعنا را به همراه خود داشته باشند و در صورت نیاز از آن استفاده کنند.

 

پزشکان توصیه می کنند تا افراد در صورت رفع نشدن عارضه، حتما به پزشک مراجعه نموده و از او راهنمایی بخواهند، زیرا ممکن است علت تهوع ورزشی در اثر بیماری های دیگری باشد.





نوع مطلب : بیماری های گوارشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
چهارشنبه 15 مرداد 1393

قلب واقعا می شکند؟


سندرم قلب شکسته به شرایط بالینی حادی اطلاق می شود که یک استرس روحی مستقیما بر عملکرد جسمی قلب تاثیر می گذارد و از این رو به عنوان یکی از عوامل مهم ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در نظر گرفته می شود.

شکستن قلب

آدم ها وقتی از اتفاقی ناگوار شدیدا رنجیده و ناراحت می شوند، این احساس خود را با جمله "قلبم شکسته" بیان می کنند. اما مطالعات نشان داده اند که این احساس می تواند واقعا چیزی بیشتر از یک عبارت یا جمله باشد.

 

برای مثال جالب است بدانید که احتمال سکته مغزی یا حمله قلبی برای خانم یا آقایی که همسرش را از دست داده است، در سی روز اول بعد از فوت، دو برابر افزایش می یابد.

 

رابطه شکستن قلب با بروز بیماری های قلبی عروقی

قلب که یکی از مهم ترین اندام های داخلی بدن ماست، عضوی عضلانی و ضربان دار است که با پمپاژ خون به سراسر بدن بر فعالیت تمام اندام ها تاثیر مستقیم دارد. اما این تاثیر کاملا متقابل است، یعنی قلب نیز از مغز، ریه، کلیه، دست و پا و روح و روان تاثیر می پذیرد.

 

تاثیر احساسات بر عملکرد و ضربان قلب نیز واقعی است. برای مثال دقت کرده اید در زمانی که یکی از نزدیکانتان را بعد از مدت زمان طولانی می بینید، قبلتان تندتر و محکم تر می زند؟

 

قطعا نقش قلب در بدن به پمپ کردن خون خلاصه نمی شود. قلب ما به صورت کاملا پویا از احساس ما، آرزوهای ما، روابط اجتماعی و عشق ما به دیگران تاثیر می پذیرد.

 

احساس شور و هیجان، عشق و شادی و یا حزن و غم کاملا توسط قلب حس می شود و قلب با تغییر در عملکرد خود، نظیر تغییر فشار خون، شدت و سرعت  ضربان و ... به این احساس پاسخ می دهد.

فشارهای شدید روحی و روانی نظیر مرگ عزیزان و یا سایر بحران های عاطفی باعث افزایش شدت و یکدفعه ای هورمون های استرس در بدن می شود. در این زمان است که قلب واقعا بهت زده می شود و در بسیاری از موارد نتیجه ی این بهت زدگی، تظاهر علائمی نظیر درد قفسه سینه، تنگی نفس و حتی نارسایی قلبی خواهد بود

این ارتباط به قدری محکم است که امروزه پزشکان اعتقاد دارند بین احساسات و عواطف انسان و خطر ابتلا به بیماری های قلبی ارتباطی جدی وجود دارد و این تاثیر را به صورت "سندرم قلب شکسته" تعریف می کنند.

 

سندرم قلب شکسته چیست؟

سندرم قلب شکسته به شرایط بالینی حادی اطلاق می شود که یک استرس روحی مستقیما بر عملکرد جسمی قلب تاثیر می گذارد و از این رو به عنوان یکی از عوامل مهم ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در نظر گرفته می شود.

 

سندرم قلب شکسته را کاردیومیوپاتی ناشی از استرس نیز می گویند و در واقع شرایطی است که عضله قلب مخصوصا در ناحیه بطن چپ، بزرگ و متسع می شود. در نتیجه توانایی قلب در پمپاژ خون کاهش یافته و خون کافی به اعضای بدن نمی رسد.

 

در واقع فشارهای شدید روحی و روانی نظیر مرگ عزیزان و یا سایر بحران های عاطفی باعث افزایش شدت و یکدفعه ایهورمون های استرس در بدن می شود. در این زمان است که قلب واقعا بهت زده می شود و در بسیاری از موارد نتیجه ی این بهت زدگی، تظاهر علائمی نظیر درد قفسه سینه، تنگی نفس و حتی نارسایی قلبی خواهد بود.

 

سندرم قلب شکسته بر خلاف باور عموم، کاملا با حمله کلاسیک قلبی که به ظاهر هم معنی هستند متفاوت است. سندرم قلب شکسته هیچ تعلقی به سابقه بیماری قلبی و عروقی ندارد و می تواند در افراد سالم هم تظاهر کند. اما خوشبختانه علائم آن قابل درمان و شرایط ناشی از آن کاملا قابل بازگشت هستند.

 

شکستن قلبخطر سکته مغزی و قلبی، در اثر شکستن قلب افزایش پیدا می کند

محققان آمریکایی دریافتند غم و اندوه می تواند به افزایش استرس جسمی فرد منجر شود. از طرفی خیلی از افراد بیمار هنگام مواجهه با بحران های غم و اندوه در زندگی، اولین کاری که می کنند کنار گذاشتن و فراموش کردن درمان بیماری خود است، مثلا عدم مراجعه به پزشک و یا کنار گذاشتن مصرف داروها.

به منظور بررسی تاثیر بحران های روحی به عنوان یک عامل خطر برای مشکلات قلبی عروقی، این تیم تحقیقاتی آمار ابتلا به سکته مغزی و حمله قلبی را در میان بیماران بالاتر از 60 سال که همسرشان فوت کرده بود، بررسی کردند و این آمار را با شدت ابتلا به این بیماری ها در افرادی که همسرشان زنده بود، مقایسه کردند.

 

نتیجه آنکه به طور کلی بعد از سی روز، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در گروهی که همسرشان فوت کرده بود، افزایش یافت و میزان ابتلا در این گروه، دو برابر گروهی بود که همسرشان زنده بود.

 

مطالعات قبلی همچنین نشان داده بودند بحران های روحی و غمناک موجب تغییراتی در لخته شدن خون، فشار خون، ضربان قلب و به طور کلی سلامت دستگاه قلبی عروقی می شود.

 

ناگفته نماند که خیلی وقت ها این تاثیرات به دلیل کنار گذاشتن داروها و درمان ها مخصوصا در سنین بالا است، مخصوصا داروهای کاهنده کلسترول خون و یا داروی آسپیرین.

 

شناخت سندرم قلب شکسته، عرصه های گسترده ای را در طب مدرن هموار کرد.

 

اگرچه بسیاری از متخصصین قلب و عروق اعتقاد دارند ارتباط بسیار ظریف تر و البته قوی تری بین قلب و شرایط روحی و روانی فرد وجود دارد.

 

در واقع این پزشکان معتقدند تنها ترشح هورمون های استرس نیست که باعث تاثیرپذیری قلب از احساس می شود و این ارتباط، بحثی بسیار پیچیده تر دارد.





نوع مطلب : بیماری های قلب و عروق، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
چهارشنبه 15 مرداد 1393

گرما و سرمای شدید کشنده است


نارسایی قلبی یا سکته مغزی از پیامدهای گرما و سرمای شدید هوا هستند تا جایی که یکی از علل مرگ و میرها همین گرما و سرمای زیاد هواست. افراد مسن و مبتلایان به بیماری‌های پنهان آسیب پذیرترین افراد در برابر گرما و سرما هستند.


هوای گرم و سرد

پزشکان تاکید کردند در صورتی که درجه هوا به شدت بالا یا پایین باشد، آمار مرگ و میرهای ناشی از نارسایی قلبی یا سکته مغزی افزایش می‌یابد.

 

طبق بررسی انجام شده در پروژه Helmholtz Zentrum Munich و مرکز تحقیقات محیط زیست و سلامت آلمان، تعداد مرگ و میرها در گرمای شدید هوا افزایش می‌یابد، برای مثال موج شدید گرما در تابستان سال 2003 میلادی در اروپای غربی حدود 22 هزار قربانی گرفت.

 

یک تیم تحقیقاتی در بررسی تاثیر دمای هوا بر آمار مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های قلبی-عروقی مشاهده کردند که دمای خیلی پایین و سرمای شدید نیز یکی از علل مرگ و میرها بوده است.

 

نتایج این بررسی حاکی از آن است که با افزایش دما از 20 به 25 درجه سانتی‌گراد و یا کاهش دمای هوا از یک درجه سانتی‌گراد به صفر،‌ تعداد مرگ و میرها به طور چشمگیری به ترتیب 9.5 و 7.9 درصد بر اثر بیماری‌های قلبی عروقی افزایش می یابد.

 

علاوه بر این در این مطالعه تاکید شد که افراد مسن بیشتر بر اثر تغییرات شدید دمای هوا آسیب می بینند.

 

به گزارش خبرگزاری شینهوا، ‌«الکساندرا اشنایدر» از موسسه اپیدمولوژی II در این پروژه تحقیقاتی آلمان گفت: نتایج یافته‌های ما تاییدکننده بررسی‌های گذشته است که نشان می‌دهد افراد مسن و مبتلایان به بیماری‌های نهفته به شدت در برابر گرما و سرما آسیب‌پذیرند.

زمانی‌که دمای هوا به‌طور ناگهانی گرم یا سرد می‌شود، فشار خون، ضربان قلب و میزان کلسترول متناسب با آن تغییر می‌کند و این عوامل منجر به ایجاد ناراحتی های قلبی می‌شود

هوای گرم و قلب

پژوهشگران علوم پزشکی می گویند: نوسانات شدید دمای هوا احتمال بروز بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.

آنها عنوان کرده اند مرگ زودرس ناشی از بیماری های قلبی و عروقی، ‌به میزان قابل توجهی در موج هوای گرم افزایش یافته و نوسانات زیاد هوا نیز برآن مۆثر است.

 

زمانی‌که دمای هوا به‌طور ناگهانی گرم یا سرد می‌شود، فشار خون، ضربان قلب و میزان کلسترول متناسب با آن تغییر می‌کند و این عوامل منجر به ایجاد ناراحتی های قلبی می‌شود.

 

تغییر غیر قابل پیش‌بینی دمای هوا خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی را نیز افزایش می دهد.

 

این تغییرات و صدمات ناشی از آن در افراد چاق و سالخورده و بیماران دیابتی به مراتب بیشتر است.

 

پزشکان به افراد توصیه می‌کنند که از قرار گرفتن در محیط هایی با اختلاف دمای زیاد اجتناب کنند؛ برای مثال در زمستان، دمای هوای خانه را خیلی گرم نکنند تا به محض خروج از منزل، قلب دچار شوک ناگهانی نشود.

 

محققان معتقدند، درجه حرارت مطلوب برای سلامت قلب، 24 درجه سانتی گراد است. این محققان در تحقیق خود، آب و هوای معتدل را بیش از آب و هوای سرد مورد مطالعه قرار دادند.

 

نتایج نشان داد، آمادگی برای مراقبت های قلبی در هوای گرم تابستان باید در بالاترین میزان صورت بگیرد.

 

گرما می تواند با افزایش غلظت خون و برون ده قلب و همچنین کم آبی بدن در اثر عرق کردن، به صورت یک ماشه برای بروز حوادث قلبی عروقی عمل کند.

سکته قلبی

در این تحقیق گزارشات آب و هوایی در طی هشت سال به همراه فصل، روز و میزان رطوبت مورد بررسی قرار گرفت.

 

نتایج نشان داد در روزهایی که دمای متوسط هوا 10 درجه بوده 30 نفر کشته داده و در روزهایی با 32 درجه حرارت، 45 نفر در اثر حملات قلبی کشته شده اند.

 

به نظر می رسد تغییرات آب و هوایی، امواج گرمایی بیشتر، شدیدتر و طولانی مدت تری را تولید و در نتیجه افراد آسیب پذیر مانند سالمندان و بیماران قلبی را در معرض استرس بیشتری قرار می دهد؛ چراکه گرما بیش از سرما دارای تاثیر ناگهانی است.

 

ارتباط بین دمای هوا و مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی در موقعیت های مختلف جغرافیایی، به جمعیت و تفاوت های اجتماعی-جمعیتی بستگی دارد.

 

هوای سرد و قلب

محققان بیمارستان مکس در هند با انجام آزمایشاتی دریافتند میزان چسبندگی خون در هوای سرد زمستان افزایش می‌یابد و به همین دلیل موارد حملات قلبی و ابتلا به دیگر بیماری‌های عروقی در این فصل افزایش چشمگیری دارد.

 

دکتر وانیتا آرورا سرپرست آزمایشگاه الکتروفیزیولوژی قلب این بیمارستان در این باره گفت: کاهش دما سبب می‌شود سرخرگ‌های متصل به دریچه آئورت قلب تنگ شده و قلب برای پمپاژ خون نیاز به تلاش بیشتری دارد. پمپاژ بیشتر خون سبب وارد آمدن فشار به قلب می‌شود و ممکن است به حمله قلبی بینجامد.

 

در این حالت، شرایط برای کسانی که سابقه بیماری های قلبی-عروقی دارند، خطرناک‌تر است.

 

بررسی مداوم دیگر عوامل ایجادکننده مشکلات قلبی می‌تواند آسیب‌های ناشی از کاهش دما بر قلب را کاهش دهد.

 

به گفته دانشمندان، میزان کلسترول خون نیز در فصل زمستان دچار نوسانات شدید می‌شود و ممکن است تا مرز کلسترول بالا، افزایش یابد که این مسئله نیز خطر بروز مشکلات قلبی را در فصل زمستان افزایش می‌دهد.

 

از سوی دیگر، حفظ آرامش و خودداری از وارد آوردن فشار به قلب و استراحت در بین فعالیت‌های دشوار، به سلامت قلب کمک می‌کند.

 

به گفته محققان، همچنین مصرف نکردن غذای سنگین و گرم نگه داشتن بدن می‌تواند از فشار هوای سرد بر قلب بکاهد.





نوع مطلب : بیماری های قلب و عروق، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
چهارشنبه 15 مرداد 1393

آیا می دانید که...


سکسکه با اضطرب ارتباط دارد ؟

افرادی که دچار استرس های عصبی هستند، بیشتر از سایرین دچار عارضه سکسکه موقت و کوتاه مدت می شوند . از عوامل موثر دیگر در بروز سکسکه های موقت، می توان از هیجانات عاطفی، تشویشو اضطراب نام برد.نوعی دیگری سکسکه وجود دارد که برخی افراد دائما به آن مبتلا می شوند و متاسفانه به خاطر طولانی بودن، این افراد را دچاراذیت و آزارمی کند.

سکسکه موقت ، به راحتی قابل درمان است .  به هنگام بروزاین نوع سکسکه، شخص می تواند با نوشیدن مقداری آب سرد، بلعیدن تکه کوچکی از یخ ، سرفه کردن عمدی و یا عطسه کردن، آن را درمان کند.لازم به ذکر است ، زمان سکسکه های موقت و کوتاه مدت معمولاً کمتر از 2 ساعت بوده و در نوع سکسکه های مداوم این زمان گاه به چند ساعت پیاپی می رسد و پس از یک دوره خاموشی، احتمال تکرار آن در روزهای بعد حتی با شدت بیشتر وجود دارد.


انتظار خبر خوش با سلامتی ارتباط دارد؟

طبق نظر دانشمندان خندیدن بهترین دارو است و حتی انتظار یک رویداد شادی بخش می تواند دستگاه ایمنی بدن را تقویت کرده  و از فشار روانی بکاهد.پیش بینی یک رویداد شاد و خوشحال کننده ، می تواند میزان آندروفین و دیگرهورمون هایی را که باعث ایجاد لذت و آرامش می شوند، را افزایش دهد و از ترشح هورمونهای استرس بکاهد.

حتی اگرانسان اطلاع پیدا کند که در روزهای آینده یک اتفاق مثبت و شادی بخش اتفاق می افتد ، میزان هورمون های استرس زا در خون او کاهش یافته و میزان مواد شیمیایی آرام بخش افزایش می یابد.


نمک  دشمن سلامتی است ؟

با کاهش مصرف نمک( کلرید سدیم) در غذا، سالانه از مرگ 150 هزار نفر در سراسر جهان جلوگیری می شود. پزشکان می گویند: سدیم اثر مستقیمی برمیزان فشار خون افراد برجا می گذارد و فشار خون بالا با طیف وسیعی از بیماری های گوناگون ارتباط مستقیم دارد.






نوع مطلب : سایر بیماری ها و اختلالات، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
سه شنبه 14 مرداد 1393

نكاتی مهم در مورد كلیه ها

كلیه ها چگونه كار می كنند؟

هر فرد در بدن خود دو كلیه به اندازه مشت فرد بزرگسال دارد كه در دو طرف ستون مهره ها و در قسمت زیرین قفسه سینه در پشت قرار دارند، اگر چه كلیه ها كوچكند ولی وظایفی پیچیده و حیاتی را انجام می دهند كه كل بدن را متعادل نگه می دارند. برای مثال كلیه ها:

- در دفع مواد زاید و مایعات اضافی كمك می كنند.

- خون را تصفیه، برخی از مواد را حفظ و برخی را دفع می كنند.

- تولید گلبولهای قرمز را تحت نظارت قرار می دهند.

- ویتامین های موثر در رشد را می سازند.

- هورمون های موثر در تنظیم فشار خون را تولید می كنند.

- در تنظیم میزان مواد مغذی ویژه در بدن مانند كلسیم و پتاسیم كمك می كنند.

چگونگی انجام كار كلیه ها

1-  خون از طریق یك سرخرگ از قلب به كلیه وارد می شود.

2-  خون با گذشتن از میلیون ها صافی كوچك، تمیز می شود.

3- مواد دفعی از طریق میزنای ( حالب) عبور كرده و به عنوان ادرار در مثانه جمع می گردد.

4- خون تصفیه شده از طریق سیاهرگ ها به جریان خون بر می گردد.

5-  هنگامی كه مثانه پر از ادرار می شود از طریق پیشابراه ادرار از بدن خارج می شود.

كلیه ها هر 24 ساعت جمعاً حدود 200 لیتر از مایعات بدن را تصفیه و به جریان خون بازمی گردانند حدود 2 لیتر مایع به صورت ادرار از بدن دفع می شود در حالی كه باقیمانده یعنی حدود 98 لیتر به بدن باز می گردد. ادراری كه ما دفع می كنیم تقریباً ظرف مدت 1 تا 8 ساعت در مثانه ذخیره شده است.

بیماری كلیه

اگر چه كلیه ها، عضوهای كوچكی هستند ، ولی از وظایف حیاتی زیادی از جمله تصفیه نمودن مواد زاید و مایعات اضافی از خون را به عهده دارند كه در حفظ سلامتی عمومی بدن موثر است. بیماری شدید كلیه، ممكن است منجر به نارسایی كامل آن شود، كه نیازمند درمان با دیالیز یا پیوند كلیه برای جلوگیری از مرگ است . اگر چه درمانهای موثری برای بسیاری از بیماریهای كلیه وجود دارد ولی مردم هنوز نمی دانند كه بیماریهای كلیه قابل پیشگیری اند.

ده عامل اصلی بیماری كلیه

معمولاً دو علت مهم برای نارسایی كلیه ها( یا مرحله نهایی بیماری كلیه) دیابت( دیابت نوع 2 یا دیابت بزرگسالان) و فشار خون بالا وجود دارد. زمانی كه این دو بیماری با درمان مراقبت شوند، بیماری های كلیه مرتبط با آنها می توانند پیشگیری شوند یا سرعت شان كاهش یابد. داروهای موثر زیادی برای درمان فشار خون بالا وجود دارند. علاوه براین، تغییرات سلامت بخش در شیوه زندگی، مانند كم نمودن وزن و ورزش مرتب در مراقبت از فشار خون بالا و حتی پیشگیری از آن موثر است. نظارت دقیق بر قند خون در بیماران دیابتی از سایر مشكلات مانند بیماری كلیه، بیماری كرونر قلب وسكته پیشگیری می كند. زمانی كه بیماران دیابتی، همزمان به فشار خون بالا مبتلا شوند، داروهای خاصی كه بازدارنده های آنزیم تبدیل كننده آنژیوتنسین نامیده می شوند، برای حفظ عملكرد كلیه ها موثرند. سومین علت اصلی مرحله نهایی بیماری كلیه گلومرولونفریت( بیماریی كه به واحدهای تصفیه كننده كلیه بنام گلومرول ، آسیب می رساند) است . در بسیاری از حالات، علت این بیماری ناشناخته است ، اما در برخی موارد ممكن است ارثی باشد یا در اثر عفونت به وجود آمده باشد.

برخی از بیماریهای دیگری كه ممكن است بر كلیه اثر بگذارند شامل عفونت ها، سنگ های كلیوی و بیماریهای ارثی، می شوند. استفاده بیش از اندازه قرص های ضد درد یا مصرف مواد مخدر مانند هروئین می تواند به كلیه ها صدمه بزند . برخی از این بیماریها قابل درمان هستند. برخی موارد، درمان می تواند سرعت پیشرفت بیماری را كاهش و طول عمر را افزایش دهد.

مرحله نهایی بیماری كلیه زمانی رخ می دهد كه حدود 90 درصد از عملكرد كلیه از بین برود. افراد مبتلا به نارسایی كلیه ممكن است دچارتهوع، استفراغ، ضعف، خستگی، گیجی، مشكل در تمركز و از دست دادن اشتها شوند، نارسایی كلیوی با آزمایش خون و ادرار قابل پیشگیری است.

نشانه های هشدار دهنده بیماری های كلیوی و دستگاه ادراری.

1-  فشار خون بالا

2-  پیدایش خون با پروتئین در ادرار.

3- آزمایش كراتینین خون، بالاتر از 2/1 میلی گرم در دسی لیتر در زنان و 4/1 میلی گرم در دسی لیتر در مردان(كراتینین ماده دفعی است كه توسط كلیه های سالم از خون خارج می شود. ) در بیماریهای كلیوی ، سطوح كراتینی در خون ممكن است افزایش یابد.

4- تكرار ادرار به ویژه در شب .

5- مشكل در ادرار كردن یا ادرار درد آور.

6- تورم در چشم ها، تورم دست ها و پاها به ویژه در كودكان






نوع مطلب : بیماری های دستگاه ادراری، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
سه شنبه 14 مرداد 1393

سرخی خون ، زنده ترین رنگ طبیعت


خون سیالی است اعجاب آور كه شادمانه در رگ ها می دود و حیات و زندگی را به تساوی بیم همه سلولها تقسیم می كند ، سرخی آن  پیام آور زندگی و زنده ترین رنگ طبیعت است . بی آن زندگی می میرد و در نقصان آن حیات می پژمرد ، و با آن زندگی به شكوفه می نشیند. ولی تا مدتها این مایع حیاتی برای بشر معمایی بزرگ و لاینحل بود ، اهدای خون ناشناخته بود و پس از اثبات آن به لحاظ پزشكی با مقاومت پیروان بعضی ادیان روبرو شد كه اهدای خون از فردی به فرد دیگر را گناهی نابخشودنی می دانستند . ولی امروزه هر كودك دبستانی با گروههای خونی آشناست ، هر نوجوان  نحوه انتقال خون  را در كتب درسی خود مطالعه كرده است و هر جوان حداقل یك بار اهدای خون را تجربه كرده است . ولی آیا در گذشته نه چندان دور قریب به یكصد سال قبل نیز چنین بود ؟ در این مقال می كوشیم به پیشینه انتقال خون در جهان و سپس ایران بپردازیم .

در فرهنگ های باستانی نشانه هایی از عقاید آنان نسبت به خون می یابیم به عنوان مثال :" گلادیاتورها خون سربازان مغلوب را به منظور تقویت می آشامیدند . " ویا مغولان معتقد بودند كه نباید خون شاهزادگان مغول در معرض آسمان و خورشید قرار گیرد . لذا شاهزادگان خاطی را یا به وسیله زه كمان خفه می كردند ویا اینكه او را در نمد پیچیده و آنقدر می مالیدند تا جان ببازد  ." سران مغول به سربازان خود دستور می دادند كه برای تقویت ، از خون اسبان خود بنوشند . "و همچنین " شاهزادگان مصر (باستان) برای رفع عوارض پیری و خستگی به دستور ساحران ،خون حیوانات را آشامیده و حمام خون می گرفتند " این همه در كنار اعتقاد و باور به اینكه خون را نشانه شجاعت ، سلامتی وجوانی ابدی می دانستند ، از فرهنگ مردم گذشته حكایت می كند و هیچ نشانی از انتقال خون ندارد. اولین اشاره به انتقال خون را در میان افسانه ها می توان یافت " در حكایت اوید (Ovid) آمده كه مدآ (Medea) برای بازگشت جوانی به پدرش خون از رگ های او گرفته و به جایش خون فرد جوان ویا به روایت دیگر معجون عجیبی كه با خون ساخته بود جایگرین نمود." البته بی شك این تنها افسانه ایی است كه بازهم به خواص جوانی آفرینی خون اشاره دارد ؛ ولی نخستین اشاره به انتقال خون برای درمان بیماری " در یك نوشته قدیمی عبری ...مندرج است كه برای درمان جذام پادشاه خون او را عوض كردند " مورد دومی كه در این باره موجود است " در سال 1492 ...جادوگری برای بهبود پاپ هشتم كه از بیماری مزمن كلیه و پیری رنج می برد اقدام به تعویض خون وی با خون سه جوان نمود "

ولی هنوز بررسی علمی درباره خون انجام نمی گرفت . نخستین كسی كه جریان خون و چگونگی آن را توضیح داد پزشكی دمشقی بود " جریان خون ریوی به وسیله پزشكی از اهالی دمشق در اواسط قرن 13 میلادی كشف گردید . علاءالدین علی ابی الحزم قریشی معروف به ابن النفیس (1210- 1280 م ) ." وی معتقد بود كه خون برای تصفیه از بطن راست به وسیله شریان های ریوی به ریه ها رفته و درآنجا منتشر و با هوا مخلوط و تا قطره آخر پاك شده و سپس از طریق ورید ریوی به بطن چپ قلب باز می گردد. چنان كه به نظر می رسد ابن النفیس تا حدودی جریان خون از قلب به شش ها را برای مبادله گازهای تنفسی ( دفعco2 و جذبo2) را به درستی توضیح داده است .

ولی با این حال "افتخار كشف جریان خون نصیب ویلیام هاروی گردید . وی دراثر تجربیات خود درسال 1616 جریان خون را كشف نمود ." اما اولین جرقه انتقال خون در فكر فردی دیگری زده شد " فرانسیس پوتر(Francis Poter) به نقل از یكی از معاصران وی ...شاید اولین كسی باشد كه از سال 1639 به فكر انتقال خون بوده و بالاخره ده سال بعد با یك لوله و پر در مرغ انتقال خون انجام داده است . " در تمام این سالها وقتی بحث انتقال خون در میان است تنها به یك شكل و آن هم  انتقال خون حیوان به انسان مورد قبول و یا عملی است .

"ریچارد لوور (Richard Lower ) در 14 نوامبر 1666 در انگلستان ابتدا تا سر حد امكان خون یك سگ را خارج نمود و با انتقال خون سگ دیگر آن را از مرگ نجات داد . لذا ویاولین كسی است كه نشان داده است در خونریزی های شدید مناسب ترین راه برای درمان انتقال خون می باشد" ولیدر قرن 17 به غیر از لوور كسی از مفید بودن انتقال خون در موارد خونریزی شدید صحبت ننمود و تنهااز انتقال خون برای درمان جنون ، بازگشت جوانی و یا حتی رفع اختلاف زن وشوهر استفاده می كردند!!. علاوه بر این در همین ایام به دلیل آنكه تنها انتقال خون حیوان به انسان به كار می رفت ، بعضی را نظر بر این بود كه انتقال خون حیوانی نظیر گاو موجب انتقال صفات آن حیوان مانند شاخ درآوردن در فرد گیرنده می شود .

در همین ایام مخالفت نسبت به انتقال خون چنان بالا گرفت كه  پرو( pro)نماینده آكادمی علوم (فرانسه ) گفت مگر می شود خون را مانند پیراهن تعویض نمود ؟ بالاخره در اثر پیدا شدن عوارض عفونی كه در آن زمان ناشناخته بود پارلمان فرانسه درسال 1675 و به دنبال آن انجمن پادشاهی پزشكی لندن و سال بعد همپاپ عمل انتقال خون را ممنوع و حرام اعلام كرد. ادامه قرن 17 و تمام قرن 18 با ركود در تحقیقات انتقال خون همراه بود؛  بسیاری از پزشكان دراین مدت عمل انتقال خون را كار غیر دانشمندان تلقی كرده و عوارض روحی را از عواقب انتقال خون می دانستند .ولی همین دوره ركود سبب علمی شدن كار انتقال خون شد و " در اواخر قرن 18 دوران ماجراجویی انتقال خون سپری شد و با كارهای جیمز بلاندل (James Blundell) وارد مرحله نوینی گردید. " از نتایج تحقیقات و كوشش های بلاندل می توان به دو مورد زیر اشاره كرد :

به جای پیوند شریان به ورید ( كه تا آن هنگام انجام می شد ) انتقال خون در دو مرحله انجام گرفت .

با انتقال خون بین دو حیوان از دو نوع مختلف مخالفت شد .

اولین انتقال خون انسان به انسان به وسیله بلاندل

انجام گرفت : "در 23 دسامبر ( یا اكتبر ) 1818 به مرد 35 ساله ای مبتلا به سرطان معده كه مشرف به موت بود در مدت 5 الی 6 دقیقه مقدار 325 گرم خون از چند نفر گرفته و تزریق نمود . بیمار به دنبال یك بهبود موقتی بعد از 56 ساعت در گذشت " و در همین ایام " از انتقال خون علاوه بر درمان موارد خونریزی شدید در درمان سوختگی ، سیفلیس  و هاری هم استفاده می شد . " به دلیل آنكه اصول بهداشتی در انتقال خون رعایت نمی شد و یا دانش لازم در این زمینه  وجود نداشت ، عوارض ناشی از عفونت در حین انتقال خون گسترش یافت .علاوه بر این اهدای خون به هیچ وجه عملی فراگیر نبود لذا  از خون گوسفند برای انتقال به انسان استفاده می شد" در آن زمان ضرب المثلی رایج بود كه می گفتند برای انتقال خون 3 گوسفند لازم است : اهدا كننده ، بیمار دریافت كننده و پزشك"!

پزشكان در این قرن هنوز به دنبال جایگرینی برای خون در موارد اضطراری می گشتند لذا " در اواخر قرن 19 یك حركت كوتاه مدت برای استفاده از شیر به جای انتقال خون به وجود آمد ( 80-1873 ) و به خصوص در آمریكا مورد قبول قرار گرفت . ازشیر گاو ، بز وانسان استفاده می نمودند ولی در اواخر 1880 به علت عوارض مختلفی كه می داد متروك و نوبت به استفاده از محلول نمكی فیزیولوژیكی رسید " ولی چون این محلول كمبود گلبول های قرمز را جبران نمی كرد بازهم انتقال خون و استفاده از آن مطرح شد .

دراین زمان روش انتقال خون به صورت مستقیم وبازو به بازو بود . " ولی این روش باعث از بین رفتن عروق بیمار و اهداكننده خون شده و به علاوه گاهی عمل اتصال دو رگ برای انتقال خون مشكل تر از عمل اصلی درمان بیماربود و همچنین مقدار خون منتقل شده را نمی توانستند تعیین كنند و اغلب انتقال خون را تا زمانی كه اهدا كننده رنگ پریده می شد ادامه می دادند. " در این زمان به دلیل ناشناخته بودن گروههای خونی اغلب انتقال خون ها با عدم موفقیت همراه بود . تااینكه"كارل لاندشتاینر و همكارانش در سال 1900 چهار گروه خونیO, A,B,AB را كشف كردندو در سال 1930 فرد مزبور جایزه نوبل را به همین دلیل دریافت كرد . " با كشف گروههای خونی مشل دیگری رخ نمود و آن انعقاد خون بود چراكه انتقال خون مستقیم دیگر میسر نبود و در ذخیره سازی خون های اهدایی خون منعقد می شد " ژودن (Judin)در 1939 در مسكو پیشنهاد استفاده از خون كسانی كه در اثر جراحی و حادثه فوت نموده اند (را) مطرح نمود . مزیت آن این است كه با یك سوزن در حدود 2 تا 4 لیتر خون به دست می آید كه نیازی به مایع ضد انعقاد ندارد زیرا در اثر پدیده فیبرینولیز كه از 30 تا 90 دقیقه بعد از مرگ پیش می آید خون قابلیت انعقاد خود را از دست می دهد . در مدت دو سال در حدود 2500 مورد انتقال خون از این طریق انجام گرفت ولی به علل روانشناسی و اشكالات دیگر رونق به دست نیاورد. " تمام این رویدادها به تاسیس اولین بانك خون در آمریكا به سال 1937 منجر شد .

و اما از پیشینه انتقال خون در گذشته ایران اطلاعی در دست نیست ولی می توان عمل حجامت را كه هم اكنون نیز رواج دارد به نوعی درمان از طریق دریافت خون نامید ؛ در این روش معتقد بودن كه خون آلوده از این طریق خارج شده و بهبودی را به دنبال دارد . و اما در دوره معاصر : از سال 1324 به بعد انتقال خون های پراكنده در بیمارستان های مختلف انجام می گرفته است و " در سال 1331 به طور همزمان مركزخون ارتش توسط مرحوم دكتر محمدعلی شمس و مركز انتقال خون شیر خورشید سرخ (سابق) توسط مرحوم آقای دكتر احمد آژیر تاسیس و شروع به كاركردند ." در طی این مدت تا تاسیس سازمان انتقال خون اهدا كننده خون وجود نداشت و تنها افراد مستمند اقدام به فروش خون خویش می كردند ( كه البته این روش در تمام نقاط دنیا مرسوم بود وهنوز در بعضی كشورها،  فروش خون وجود دارد و نه اهدای آن ) و درنهایتبه همت آقای دكتر فریدون علا در سال 1353 سازمان انتقال خون ایران تاسیس و شروع به كار كرد .

امروزه عمل اهدا خون ازسوی مردم كشورمان كاری خداپسندانه و انسانی تلقی می شود . در شبهای قدر و همچنین در روز عاشورا و دیگر مراسم مذهبی خیل عظیم مردمی كه برای اهدای خون خود به مراكز انتقال خون مراجعه می كنند ، و یا در حوادث غیر مترقبه نظیر زلزله بم صف های طولانی اهداكنندگان خون كه در سرمای زمستان منتظر نوبت می ایستند ، خود نشانگر شعور ، نوع دوستی و آزادگی مردم كشورمان دارد. خون سالم در این زمان گوهری بس ارزشمند است . قطرات این مایع حیات را از هم وطنانمان كه نیازمند خون سالمند دریغ نداریم .





نوع مطلب : بیماری های خونی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
سه شنبه 14 مرداد 1393

بیماری جذام

بیماری جذام

با مطالعه تاریخ در می یابیم جذام یکی از قدیمی ترین بلایایی است که بشر با آن دست به گریبان بوده است . اولین نمونه های جذام ، در مناطقی از جمله هند و مصر دیده شد و تا مدتها تصور می شد که این بیماری ارثی ، عذابی از جانب خداوند است. اما در سال 1873، یک پزشک نروژی به نام « گرهارد هانریخ آرمورهانسن» کشف کرد که عامل واقعی جذام، باسیلی به نام « میکو باکتریوم لپرا» است. هم اکنون نیز جذام، یکی از بزرگترین مشکلات سلامتی  ، در بسیاری ازکشورهای در حال توسعه ، محسوب می شود. درآغاز سال 1998، بیش از هشتصد هزار بیمار مبتلا به  جذام  به ثبت رسید . در حالی که تا یک سال پیش از آن، تقریباً هفتصد هزار نمونه جدید، دیده شده بود . در مجموع به نظر می رسد بیش از یک میلیون نفر به این بیماری مبتلا هستند که بیشتر آنها در آسیای جنوب شرقی ، آفریقا و آمریکای لاتین پراکنده شده اند و تنها درهشت کشور هند، ماداگاسکار، بنگلادش، میانمار، نپال و نیجریه می توان حدود 91 درصد از کل این بیماری را شناسایی کرد.


جذام چیست؟

جذام یک بیماری مزمن مسری است که به وسیله باسیل های مقاومی به نام میکوباکتریوم لپرا به وجود می آید . پوست و اعصاب، مهمترین مناطقی هستند که هدف این باسیل ها قرار می گیرند . هر چند که سایراندام های بدن نیز چندان از حمله این بیماری، مصون نیستند. به خصوص دست، پا، صورت و چشم ها ممکن است دچاراین ضایعه شوند. چون عصب این اعضا از بین می رود، بیمار آسیب دیدگی و سوختگی حاصل از بیماری را احساس نمی کند و  ضایعات حاصله ممکن است تبدیل به زخم شوند .  به علاوه این بیماری ممکن است  خود را به صورت ضعف ماهیچه ها و فلج نیز نشان دهد و در نتیجه، معلولیتهای جدی از قبیل از شکل افتادگی عضو یا حتی کوری و از بین رفتن انگشتان دست و پا به وجود خواهد آمد.

بیماری جذام


چگونگی سرایت و انواع جذام

جذام عمدتاً با قطرات بسیار ریز آب بینی می تواند پراکنده شود . بهداشت و وضعیت زندگی نیز در انتقال بیماری، نقش موثری دارند. اکثر افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، هیچ وقت متوجه نمی شوند که به این باکتری آلوده شده اند. درمیان این بیماران، عکس العمل سیستم ایمنی، نوع جذامی را که به آن مبتلا شده اند، مشخص می کند . انواع جذام عبارتند از:

پسی – باسیلاری: بیماری جذامی با تعداد نسبتاً کمتر باکتری.

مالتی – باسیلاری: چون بیماران جذامی مالتی، تعداد بیشتری از باسیل ها را در بدن خود دارند، بیماری آنها واگیر دارتر خواهد بود، ضایعات پوستی بیشتری خواهند داشت و درمان طولانی تری در انتظارشان است.


علایم این بیماری

رنگ پریدگی پوست و بی حسی، اولین علایم جذام هستند . در بیماران مالتی- باسیلاری ، بسیاری از اندام های دیگر مانند غدد لنفاوی، بینی، بیضه و کلیه ها نیز ممکن است درگیر شوند . اما مهمترین معلولیت ناشی از جذام، درگیری اعصاب بالاتنه است که درنتیجه آن، بی حسی یا اختلال حرکتی در یک سری عضلات مشخص، به وجود می آید.


درمان جذام

از آن جا که تمامی میکوباکتریوم های فعال قابل کشته شدن هستند، جذام یک بیماری قابل درمان است. چند دارو درمانی، موثرترین درمان پیشنهادی سازمان بهداشت جهانی برای بیماری جذام است . البته بیماران برای معالجه کامل، باید به صورت مرتب داروهای خود را طی  دوره های نسبتاً طولانی مصرف نمایند . یک دوره 6ماهه برای بیماران پسی – باسیلاری و یک دوره 24-12 ماهه برای بیماران جذامی مالتی – باسیلاری کافی خواهد بود. جذام بیشتر از هر چیز، یک بیماری معلولیت آور است از این رو، هدف از کنترل برنامه ها، علاوه بر قطع انتقال باکتری و درمان بیماران، کاهش ناتوانی و معلولیت آنها نیز هست.

آنچه که در این بیماری اهمیت دارد، آغاز سریع درمان است . یعنی پیش از آن که اولین علایم معلولیتها ظاهر شوند.

شایان ذکر است که جذام هنوز یکی از معضلات جدی سلامت عمومی است . با وجود این ،  برای کنترل آن هیچ کار جدی صورت نگرفته است . از هنگامی که راه درمان موثر برای آن پیدا شد، امکان پیشگیری از شکل افتادگی اندام ها و معلولیت وسرعت در بهبود، فراهم گردید . البته به یاد داشته باشید که این فقط درصورتی امکان پذیر است که درمان تا حد امکان، سریع آغاز شود.





نوع مطلب : بیماری های واگیردار و عفونی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
سه شنبه 14 مرداد 1393

وحشتی به نام ایدز

می توان عكس العمل مردم جامعه را در مواجهه با فرد مبتلا به ایدز مجسم كرد. مردم وقتی با فردی مبتلا به ویروسHIV(اچ آی وی) روبرو می شوند چنان از او می گریزند كه گویی الهه مرگ است كه یكباره در برابر آنان ظاهر شده است. ایدز بیماری مخوف قرن بیستم است كه ناتوانی پزشكان در كنترل و یافتن راه درمان قطعی آن، سبب شده است كه قریب به 30 سال بر جهان حكمرانی كند.

این بیماری اولین بار در سال 1981 در میان مردان هم جنس گرای نیویورك ظاهر شد و همزمان در آفریقا نیز مبتلایان به این بیماری شناخته شدند. این دو منطقه ( آمریكا و آفریقا) شگفتی پزشكان را از بروز این بیماری در دو منتها الیه علمی جهان در پی داشت،  آمریكا با پیشرفت تكنولوژیك و علمی و آفریقا با عقب ماندگی علمی و صنعتی ؛ به هر صورت این بیماری ناشناخته كه با انواع متنوعی از بیماریهای عفونی همراه بود در سال 1982Acquired Immune Deficiency Syndrome و به طور اختصارAIDS( ایدز) نامیده شد. به بیانی ساده ایدز بیماری اختلال و از كارافتادگی سیستم دفاعی بدن است . ویروس اچ آی وی كار گلبول های سفید بدن را در مقابله با بیماری های عفونی مختل می سازد و یك سرماخوردگی ساده و یا بیماری ذات الریه كه در بیماران عادی قابل درمان است در بیماران باHIV مثبت می تواند كشنده باشد.

این وحشت فزاینده در قالب ویروس اچ آی وی كجا ،  كی و چگونه به وجود آمده است؟

به اعتقاد دانشمندان انسان اولین بار در نیمه نخست قرن گذشته در نتیجه شكار و تغذیه گوشت شامپانزه، سنتی كه هنوز در آفریقا ادامه دارد، به این ویروس آلوده شده است . بر اساس آخرین تحقیقات در زمینه مختصات ژنتیكی اچ آی وی عامل انتقال ایدز از تركیب دو ویروس در شامپانزه به وجود آمده است. اما تعیین زمان دقیق انتقال از حیوان به انسان مشكل آفرین است. نكته قابل توجهی كه در تحقیقات مشخص شد این بود كه در قرن نوزدهم هیچیك از میلیون ها آفریقایی كه به زور به بردگی كشیده و به كشورهای خارجی منتقل شدند به این ویروس آلوده نبودند. ویروس اچ آی وی اولین بار در سال 1959 در نمونه خون یك مرد از كشور كنگو ردیابی شد و اولین قربانی ایدز در آمریكا به سال 1969 باز می گردد.

در كشورهای اروپایی و آمریكا ، فقدان پایبندی های اخلاقی، ارتباطات جنسی آزاد و استفاده از مواد مخدر تزریقی سبب شد كه در سالهای اولیه شناخت این بیماری، ایدز در این كشورها قربانیان بسیاری را بر جای گذارد ولی پس از آن سیاست های دولت ها در آگاهی بخشی و كنترل این بیماری سبب كاهش مبتلایان به این بیماری در كشورهای اروپایی و آمریكا شد. هم اینك بر طبق گزارش سالانه سازمان ملل متحد، اپیدمی ایدز در آفریقا مهارگسیخته است. هم اكنون قریب به 42 میلیون نفر در جهان مبتلا به ویروس اچ آی وی هستند كه 5/2 میلیون نفر از آنان كودك هستند.

دوسوم از كل مبتلایان به ویروس ایدز در كشورهای جنوب صحرای آفریقا زندگی می كنند. وخامت گسترش این بیماری در این منطقه به گونه ایی است كه در برخی از این كشورها از هر سه بزرگسال یك نفر به ویروس اچ آی وی مبتلاست. در میان كشورهای آفریقایی "سوازیلند" و "بوتسوانا" با 40% بیماری در نزد بزرگسالان بیشترین آمار را داراست. رقم مبتلایان ، به تنهایی در كشور" آفریقای جنوبی" 3/5 میلیون نفر است.

شاید بگوئید این آمار تكان دهنده است ولی با ما و كشور ما فاصله بعیدی دارد. درست است اما همین آمار بیان می كند كه هر روز 14 هزار نفر به جمع افراد آلوده با اچ آی وی مثبت اضافه می شود و بیم آن می رود كه اچ آی وی آسیا را نیز تسخیر كند. می پرسید چرا و چگونه؟!

می دانید كه راههای عمده انتقال این ویروس استعمال مواد مخدر تزریقی با سرنگ آلوده، ارتباط جنسی آزاد و مهار گسیخته، از مادر مبتلا به جنین و استفاده از خون آلوده است

بنا به گفته كارشناسان در امور ایدز از آنجایی كه آمیزش جنسی بدون رعایت نكات پیشگیرانه یكی از عمومی ترین راههای انتقال آلودگی به ویروس اچ آی وی/ ایدز است، آن بخشی از جامعه كه به لحاظ جنسی از همه فعالتر است در معرض خطر بیشتری قرار دارد. بنابراین اكثر افرادی كه تازه به این بیماری آلوده می شوند در گروه سنی 15 تا 24 سال قرار دارند. و همچنانكه می دانید كشور ما یكی از جوانترین كشورهاست و استعمال مواد مخدر و ارتباط آزادانه جنسی در میان جوانان می تواند به شیوع ایدز در كشورمنجر شود. آمار موجود در كشور ما كه از سوی وزارت بهداشت و درمان ارائه می شود و تا مهرماه 1382 را تحت پوشش قرار می دهد ، بیان می كند كه: جمع مبتلایان به ویروس ایدز 5780 (276 زن و 5504 مرد) است كه از این میان  694 نفر(28 زن و 666 مرد) فوت شده، 53 نفر( 2 زن و 51 مرد) مبتلا به ایدز بوده و مابقی آلوده به اچ آی وی هستند( دوره نهفتگی این بیماری ، بسیار زیاد وتا حدود 15 سال هم ممكن است به طول انجامد . یعنی ممكن است فردی آلوده به ویروس اچ آی وی باشد ولی علائم بیماری را آشكار نسازد) . آیا این آمار واقع بینانه است . با توجه به اینكه در كشور ما و در افواه عمومی ، ایدز مترادف با بی بندوباری تلقی می شود، بیم آن می رود كه افراد مبتلا از مراجعه و معرفی خود به مراكز درمانی امتناع ورزند. در اینصورت جمع كثیری از افراد خانواده به ویژه همسران خود را در معرض خطر ابتلا به ویروس ایدز قرار داده اند. مسئولان مربوط با احتساب پنهان كاری افراد مبتلا، مبتلایان به ایدز را در كشور 25 هزار نفر تخمین می زنند ،  كه اگر با آگاهی بخشی و به كارگیری شیوه های جایگزینی مواد مخدر خوراكی به جای تزریقی ، پخش سرنگ های استریل در پارك ها و محل تجمع معتادان و كنترل زنان خیابانی همراه نباشد، دیری نخواهد پائید كه آمار مبتلایان  بسیار فراتر خواهد رفت.

سازمان های اطلاعاتی آمریكا طی گزارش تحلیلی وضعیت شیوع بیماری ایدز را در سال 2010 پیش بینی كرده اند. طبق این پیش بینی مناطق آلوده در سال2010 به قرار زیر است.

روسیه 5 تا 8 میلیون نفر كه 7 برابر شمار بیماران در سال 2002 خواهد بود.

چین 10 تا 15 میلیون نفر كه 12 برابر شمار بیماران در سال 2002 خواهد بود.

هند 20 تا 25 میلیون نفر كه تقریباً 5 برابر بیماران در سال 2002 خواهد بود.

اتیوپی 7 تا 10 میلیون نفر كه 2 برابر بیماران در سال 2002 خواهد بود.

نیجریه 10 تا 15 میلیون نفر كه 12 برابر بیماران در سال 2002 خواهد بود.

چنانكه ملاحظه می كنید در 7 سال آینده هند بیشترین میزان مبتلایان را خواهد داشت و این به دلیل آگاهی اندك مردم و فقر فزاینده در این كشور است  ودر همین زمان كشور ما در محاصره دومركز عمده شیوع بیماری ایدز قرار خواهد داشت.( روسیه وهند)

فرد مبتلا به ایدز یك بیمار است. با او باید همچون فردی نیازمند كمك رفتار كرد. نباید از او گریخت. نباید او را متهم كرد. باید با حفظ ایمنی به كمك او شتافت تا رنج بیماری مهلكی كه هیچ راه درمانی برای آن شناخته نشده است، كاهش یابد تا اگر زخم های جسمش را درمانی نیست، زخم های روحش با توجه و مهربانی التیام یابد. و بر مسئولان است كه این بیماری را با توجه به بافت جوان جامعه جدی بگیرند. راههای مقابله با آن را در مدارس آموزش دهند و همه یك تن در برابر هجوم این بیماری درایستند با استحكام مبانی اخلاقی، با كنترل معتادین ، با آگاهی بخشی به مردم و با كنترل خون و فرآورده های خونی وارداتی . به امید جهانی بدون ایدز.





نوع مطلب : ایدز، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
سه شنبه 14 مرداد 1393

شب ادراری

 شب ادراری موجب مشکلات فیزیکی خطرناکی در کودکان و نوجوانان مبتلا می شود . نتایج یک تحقیق منتشر شده درژورنال پزشکی ، خبر از یافته راه های احتمالی درمان این عارضه می دهد.

شب ادراری تا سن 8 سالگی گریبان گیر بسیاری از کودکان است ، که این مسئله با افزایش سن بهبود می یابد. انجام آزمایش ادرار در این کودکان برای اطمینان ازعدم وجود عفونت مفید است . همچنین اطمینان یافتن از اینکه درآنها نواقص کلیوی  وجود نداشته باشد.

در طول روز،  عمل کلیه ها تولید ادرار و دفع مواد زائد از بدن است و در شب مغز ، هورمون ضد ادراری یاADH  را در خون آزاد کرده و تولید ادرار کاهش می یابد . تولید شبانه این هورمون در اغلب کودکان مبتلا به شب ادراری درحد کفایت نیست و موجب انباشتگی مثانه آنها می شود ، در چنین شرا یطی  فرد بزرگسال از خواب برخواسته ،  به دستشویی مراجعه می کند ولی در مورد کودکان شب ادرار، مثانه در حین خواب تخلیه می شود.

در5 سال اخیرپزشکان با استفاده از اسپری ، هورمون ضد ادراری در بینی که « DesmopressinL» نام دارد، اقدام به درمان آن کرده اند که باز هم شب ادراری بسیاری از این کودکان حتی با مصرف این دارو نیز  ادامه داشته است .  تحقیق اخیر در سوئد نشان می دهد ، مصرف قرص 400 میلی گرمDesmopressin پیش از خواب ( به میزان خیلی کم ) و مصرف کمتر مایعات ، موجب کاهش 50 درصدی شب ادراری شده است  که پس از قطع قرص در 44 % موارد شب ادراری مجددا شروع  می شود .





نوع مطلب : بیماری های کودکان، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
سه شنبه 14 مرداد 1393


( کل صفحات : 2 )    1   2   


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی